All markedsføring bør handle om å komme i mål, og gjerne så raskt som mulig. Samtidig er det viktig at man jobber mot de riktige målene. Det er den eneste veien til presise og effektive markedsaktiviteter. Noe av det viktigste du gjør i arbeidet med å planlegge en markedsaktivitet er å sette av tid til å definere gode, relevante målsettinger. Skal aktiviteten bygge merkevaren, skape salg, bygge lojalitet eller preferanse, eller kanskje skape intern motivasjon? Og hvilken rolle skal de ulike kanalene og virkemidlene spille inn i dette?
Å sette gode mål kan oppleves som vanskelig, og krever innsikt. Du må vite hvor du står i dag, og ha et realistisk mål for hvor du vil, som også henger sammen med investeringen du skal gjøre i aktiviteten. Er målet for aktiviteten for eksempel at flere i målgruppen skal få kjennskap til selskapet eller merkevaren din, må du vite hvor mange som kjenner til det idag for å kunne sette meningsfulle mål. Mål må altsåvære spesifikke og målbare, oppnåelige, relevante og tidsavgrensede.
Til sist er det også viktig at man tenker igjennom hvordan man skal måle og evaluere resultatene fra aktiviteten. Det er jo liten vits å bruke tid på å definere mål, om man uansett ikke har tenkt til å følge de opp.
I HEV er vi kjent for å snu oss raskt, og å løpe fort når det kreves. Men det betyr ikke at vi ikke er opptatt av å jobbe riktig, og ikke minst målrettet. Vi vet at det er umulig å finne raskeste vei til mål, om du faktisk ikke vet hva målet er. Uten et tydelig mål er sannsynligheten desto større for at du blir løpende sikk-sakk, eller at du aldri kommer frem.
Vi hjelper deg med andre ord gjerne med å finne gode, tydelige og relevante mål for din neste markedsaktivitet. Og selvsagt også med å finne løsningene som tar deg dit raskest mulig.
Helgeland Event AS
post@helgelandevent.no
Petter Dass gt. 3
8656 Mosjøen
Org.nr. 991916946